Алма Матер
Работен пакет 1. Менажиране и контрол на дейностите
Дейност Планирани дейности Осъществени дейности

Дейност 1.1.

Разпределение на задачите за изпълнение сред членовете на научния екип при спазване на зададения предварително план за действие. Задачите, покриващи заложените в работните пакети дейности бяха разпределени сред членовете на научния колектив със стартирането на проекта. През месец януари 2019 г. бяха подписани договори с членовете на научния екип. Основните дейности, с които беше ангажиран всеки от членовете на колектива бяха вписани в Приложение 1, неделима част от договора. Задачите разпределени за изпълнение от членовете на колектива бяха съобразени напълно със заложения предварително план-график.
Дейност 1.2. Контрол на изпълнението на планираните дейности и оценка на качеството на изпълнението. Контролът се осъществява от ръководителите на работните пакети. Контролът по изпълнението на заложените дейности се осъществява от ръководителя на проекта. Регулярно се осъществяваха работни срещи на колектива, документирани чрез протоколи, на които се обсъждаха както осъществените дейности, така и предстоящите такива. Всички резултати от изследванията, публикувани или предадени за публикация са доказателство както за осъществения контрол от страна на ръководителя, така и за стриктното изпълнение на работната програма. При приключването на проекта всички членове на екипа предадоха отчети, а работата им по изпълнението на възложените им задачи беше утвърдена чрез констативни протоколи.
Дейност 1.3. Регулярно осъществяване на отчетна дейност по изпълнението на работните пакети. Отчетната дейност по изпълнението на работните пакети и заложените в тях дейности се осъществяваше на провежданите регулярно работни срещи на научния колектив. Форма на отчет за осъществената научно-изследователска дейност са и публикациите, реализирани от членовете на екипа при изпълнение на възложените им задачи. След представянето на доклад в международни и национални конференции, участниците представяха сертификати за участие.
Работен пакет 2. Разпространение на резултатите
Дейност Планирани дейности Осъществени дейности
Дейност 2.1. Създаване, поддръжка и актуализация на съдържанието на публично достъпен уеб сайт, в който ще бъдат отразявани текущите дейности и резултатите от изпълнението на задачите по Проекта. При изпълнение на научно-изследователския проект беше наложено преразпределение на средставата във финансовия план, като предложеното преразпределение не надвиши 15 % от общия размер на допустимите преки разходи. В резултат от това преразпределение беше ангажирано лице по линия на Договор за услуга, което разработи, актуализира по време на изпълнението на проекта и предаде в срок завършен уеб сайт, представящ резултатите по проекта. Сайтът е проследим от търсещите машини и е достъпен е на адрес: http://data-science.unibit.bg/bg/. В него са отразени заложените работни пакети, резултатите, постигнати при реалзиацията им, както и екипът, ангажиран към проекта.
Дейност 2.2.

Публикуване на статии в реферирани и индексирани научни издания и участия в международни и национални конференции.

В хода на реализация на дейностите по проекта, основните резултати от изследванията бяха разпространени чрез публикации в реферирани и индексирани издания. Oчакваният брой по Договор публикации по проекта бяха надскочени. В рамките на отчетния период бяха реализирани общо 21 публикации вместо очакваните 12 броя.
Работен пакет 3. Подготовка на емпиричното изследване
Дейност Планирани дейности Осъществени дейности
Дейност 3.1. Изучаване на литературни източници и добри практики В хода на изпълнение на дейността изследвахме принципите и подходите, свързани с уменията за аналитично и критично мислене. Изучихме и съществуващите тестове за оценка на аналитично мислене, критично мислене, тестове за оценка на притежаваните умения за решаване на проблеми и др. Таксономията на Bloom в по-високите нива на мисловните умения се използва за анализ и оценка на логическото и критичното мислене. В същото време повечето тестове са по-структурирани и обективни от таксономията на Bloom. Като добри практики бяха разгледани и Калифорнийският тест за умения за критично мислене (California Critical Thinking Skills Test, CCTST), тестът на Watson-Glaser (Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal, WGCTA), Cornell Critical Thinking Tests, the Ennis-Weir Critical Thinking Essay Test, New Jersey Test of Reasoning Skills и Ross Test of Higher Cognitive Processes. В обобщение се наложи мнението, че съществуващите тестове, които се изследват в научната литература в тази област, варират в широки граници както по предназначение, така и по формат, но обикновено те целят получаване на глобална оценка на критичното мислене като характеристика на индивида, а не в някакъв контекст или специфична област. Те съдържат задачи от математически тип, словесни, фигурални и други, които обхащат важни аспекти на количественото, логическото, критичното и аналитичното мислене.
Дейност 3.2. Определяне на целевите групи. Определяне на социална група, значима за изследването.

Проучването е адресирано към аналитичните способности на настоящи студенти на Университета по библиотекознание и информационни технологии (УниБИТ), които считаме, че са потенциални кандидати за магистърска програма в областта на Науката за данни. Студенти от бакалавърски програми на специалности „Компютърни науки“, „Информационни технологии“ и „Информационно брокерство,“ преминали обучение относно различни аспекти на ИТ, бяха основната цел. Планирано беше изследването да включи и малък брой студенти от други нетехнически области от направление 3.5. „Обществени комуникации и информационни науки“.

Дейност 3.3.

Съставяне на анкетни карти (книжни и онлайн) и въпросници.

Разработен е въпросник в две форми – дигитална (https://forms.gle/6SUSEuSLLB61mH2s6 ) и книжна. Въпросникът е предназначен да разкрие количествените и качествените аспекти на формирането на аналитичното мислене при обучението на студентите. При съставянето му бяха взети предвид проучената научна литература, в т.ч. проучените аспекти на критичното и аналитичното мислене, а също така и съществуващите тестове за оценка на аналитичното/критичното мислене, целта на въпросника и целевите респонденти. Те ни послужиха да изградим рамка, определяща измеренията на изследването, включващи: броя на въпросите, методите за оценка на получените резултати, крайните срокове, методите за достигане до респондентите, както и възможните формати на изследването. Въпросите са подбрани така, че чрез тях да бъдат изследвани притежаваните от респондентите умения за разбиране, интерпретиране, формулиране на извод, както и решаване на различни проблеми и задачи, базирани на данни.
Работен пакет 4. Провеждане на емпиричното изследване
Дейност Планирани дейности Осъществени дейности
Дейност 4.1. Събиране на данни чрез анкетни карти и въпросници.

Проучването беше направено между месеците април и септември на 2018 г. Събирането на данните чрез изготвения въпросник се осъществи както по електронен път (https://forms.gle/DfahNtdKVbha9EwQ7), така и чрез проучване на терен. Изследването беше проведено на два етапа в рамките на сравнително близък времеви период. За събирането на данните беше ангажиран анкетьор, нает по линия на договор. В резултат от неговата работа бяха отчетени общо 235 попълнени въпросника.

В изследването се включиха студенти от професионално направление „Информатика и компютърни науки“ (в т.ч. студенти от специалности „Компютърни науки“, „Информационни технологии“, „Информационно брокерство“), както и студенти от професионални направления „Обществени комуникации и информационни науки“ и „Национална сигурност“. Респондентите бяха разделени в две групи:

  • целева група (технически специалности, обучаващи се в ПН 4.6. „Информатика и компютърни науки“).

  • контролна група (нетехнически специалности, обучаващи се в ПН 3.5 и 9.1.)
Дейност 4.2. Въвеждане, съхраняване и предварителна обработка на данните от изследването при използване на специализиран софтуер за статистическа обработка.

Данните от анкетните карти бяха въведени и обединени в обща таблица  на специализиран софтуер за обработка на данни IBM SPSS Statistics.

 При предварителната обработка бяха отстранени непоследователните или невалидни отговори. След валидирането им общо 32 бяха отчетени като невалидни. Останалите 203 са използвани за анализ в проучването.

Наличната извадка ни осигури валидна степен на отговор от 81,2%.
Работен пакет 5. Анализ на данните
Дейност Планирани дейности Осъществени дейности
Дейност 5.1. Статистическа и математическа обработка на данните.

Приложеният алгоритъм за обработка на аналитичните способности на респондентите премина през 5 основни етапа: (1) Рекодиране; (2) Формиране на бал; (3) Описателна статистика; (4) Нормиране на скалите и (5) Корелационен анализ.

Въпросите, участващи във въпросника оформиха 4 подскали (аналитични умения, абстрактно и логическо мислене, различаване на факти от мнения, количествено мислене). 
Дейност 5.2. Анализ, структуриране, интерпретация на резултатите от изследването.

На първи етап на обработка на данните всичките 17 айтема, участващи във формирането на 4-те подскали бяха рекодирани, като код 0 беше приписан на грешните, а код 4 – на верните отговори съобразно ключа към картата. В изпълнение на втори етап от алгоритъма за обработка на данните беше формиран бал по всяка скала като сума от отговорите на въпросите, които влизат в нея. Като част от изпълнението на трети етап от алгоритъма бяха приложени техники за трансформация на данните, в резултат на които беше изведена описателна статистика на отделните скали. В резултат на приложеното нормиране бяха получени процентни разпределения. Корелационният анализ, осъществен при изпълнението на последния етап от алгоритъма, показва, че е налице положителна и умерена по сила статистически значима взаимовръзка между аналитичните умения, логическите умения и количественото мислене от една страна, както и между логическото и количественото мислене от друга страна.

Анализът ни позволи да очертаем входящите умения на потенциалните кандидати за магистърска програма в областта на науката за данни. Това на свой ред ни позволи да моделираме учебна документация, адаптирана към входящите умения на потенциалните кандидати.
Работен пакет 6. Моделиране
Дейност Планирани дейности Осъществени дейности
Дейност 6.1. Изработка на прототип, учебна методика, учебна програма и учебни помагала за обучение по Data Science компетенции. Базирайки се на наличните данни, информация и анализи, изградихме учебен план и квалификационна характеристика на магистърска програма „Анализ и управление на данни“. С Решение на Академичен съвет магистърската програма беше приета в УниБИТ. Учебният план предлага възможност за обучение на студенти от същото професионално направление и на студенти от друго професионално направление. В рамките на работния пакет  изградихме Каталог от компетенции към програма „Анализ и управление на данни“ и представихме общ модел на система за формиране на компетенции в областта на науката за данни. Създадохме учебна програма и методология за обучение по „Въведение в науката за данни“, явяваща се фундаментална за курса на обучение на магистри по „Анализ и управление на данни“.
Дейност 6.2. Изработка и внедряване на платформа за дистанционно обучение

Изборът на форма за обучение на студенти в магистърска програма в областта на науката за данни събуди широка дискусия. При съставянето на учебната документация бяха проведени срещи на работния колектив и дискусия на ниво катедра и факултет. Основният въпрос, на който трябваше да се даде отговор е коя от 3-те налични форми за обучение в УниБИТ (редовна, задочна и дистанционна форма) е/са подходящи за специалността „Анализ и управление на данни“. В резултат от проведените срещи и дискусии беше определено старта на програмата през 2019 г. да бъде допустим в две форми – задочна и редовна (Приложение 3.2.1. Препис от Решение на АС). Дистанционната форма на този етап остава алтернатива само при проявен силен интерес към програмата от страна на кандидатите (за справка към м. декември 2019 г. магистърска програма в ПН 4.6., предлагаща дистанционна форма на обучение е само една – специалност „Информационни системи и технологии“, към която има силен интерес от страна на кандидатите за ОКС „магистър“). В случай на засилен интерес към магистърска програма „Анализ и управление на данни“, УниБИТ разполага с платформа за провеждане на дистанционно обучение, налична на адрес: https://elearn.unibit.bg/, както и с платформа за електронно обучение, достъпна на https://edu.unibit.bg/. С оглед на взетите решения дистанционни курсове за обучението  на този етап не бяха генерирани.

Дейност 6.3. Съставяне на група от обучаеми, попадащи във фокус групата на настоящето изследване.

Съществен момент във фазата на моделиране на учебната документация беше формулировката на  целевите студенти, към които ще бъде адресирана новата програма. Работата с данни не е присъща единствено за специалистите, завършили бакалавърска степен в професионално направление „Информатика и компютърни науки“. Въпреки спецификите на големите данни, технологиите, инструментите и алгоритмите за тяхната обработка ние не ограничаваме обучението в областта на науката за данни единствено за бакалаври в областта на техническите и математическите науки. Ето защо наред с учебен план, адаптиран към входящите умения на специалисти от същото професионално направление, ние създадохме и учебен план, адаптиран към образователните потребности на студенти, идващи от други области и направления. Входящите умения и на двете групи потенциални кандидати („специалисти“ – завършили ОКС „бакалавър“ в областта на ПН 4.6. „Информатика и компютърни науки“ и „неспециалисти“ – бакалаври, завършили специалност, попадаща в различно професионално направление) бяха изучени с помощта на въпросник. При моделирането на учебната документация взехме под внимание подготвеността на студентите от различните бакалавърски специалности. Направен е извода, че специалността от бакалавърското обучение не е ключово за успешна кариера като специалист по данни, но играе важна психологическа роля при взимане на решение за насочване към такава кариера и съответно кандидатстване в магистърски програми в областта.

По повод предстоящото обучение беше проведена работна среща на екипа. Беше взето решение, че пилотното обучение по „Въведение в науката за данни“ ще бъде осъществено под формата на майсторски клас, за който кандидатите доброволно ще подават желание за участие в обучението. В резултат от дадена възможност за присъединяване към групата на обучаемите, студентите, изразили своето доброволно желание да участват са общо 22-ма на брой.
Работен пакет 7. Пилотно провеждане на обучение по Data Science
Дейност Планирани дейности Осъществени дейности
Дейност 7.1. Провеждане на обучение по Data Science компетенции в два режима: традиционно и дистанционно обучение.

През есента на 2019 г. беше осъществено обучение в майсторски клас по „Въведение в науката за данни“, базирано на изградените учебна програма и методология за обучение. В курса взеха участие общо 22-ма студенти, всички те, студенти на УниБИТ от редовна форма на обучение. Майсторският клас, с позволението на Председателя на Университетската младежка академия на знанията (УМЛАУЗ) при УниБИТ, в лицето на проф. д.ик.н. Стоян Денчев, беше осъществен и под патронажа на Академията. Всеки участвал в обучението студент получи сертификат за участие, официално връчен от Председателя на УМЛАУЗ – проф. д.ик.н. Стоян Денчев и Ръководителя на експертна група „Информационни и комуникационни технологии“ към УМЛАУЗ – гл. ас. д-р Пепа Петрова.

 
Дейност 7.2. Оценка на резултатите от обучението.

Студентите от задочна форма на обучение не проявиха очаквания от нас интерес към обучението. Вероятната причина за това е натоварения график на задочниците, както и тяхната професионална ангажираност. 100% от обучаемите в майсторския клас бяха студенти от редовна форма на обучение.

В майсторския клас „Въведение в науката за данни“ се включиха студенти от различни специалности и професионални направления. Интерес към обучението проявиха студенти от специалностите „Информационни технологии“, „Информационно брокерство“, „Печатни комуникации“ и „Комуникации и информиране“. Това ни накара да отхвърлим предварителното си становище, че хората, които имат потребност от Data science компетенции се ограничават до групата на т.нар. „специалисти” или още „професионалисти”.

 Разпределението между „специалисти“ и „неспециалисти“ по повод компютърните науки и информатиката в курса на обучение беше относително равномерно.  Въпреки различията по повод на входящите умения на обучаемите, сериозни смущения в хода на проведеното обучение не бяха отчетени.

Проведено интервю на база самооценка преди старта на обучението показа, че студентите нямат достатъчно добра предварителна информираност по повод науката за данните и не притежават нужния набор от умения за извличане, проверка и интерпретация на данни. Общата подготвеност за работа с данни и взимане на решения, базирани на данни са относително равнопоставени. Не съществува разделителна линия между двете групи по отношение на притежаваните от тях входящи аналитични, критични и логически умения. Различия се наблюдават по линия на притежаваните технически умения в областта на науката за данни, което потвърди нашите предварителни очаквания.

Направен е извода, че специалността от бакалавърското обучение не е ключово за успешна кариера като специалист по данни, но играе важна психологическа роля при взимане на решение за насочване към такава кариера и съответно кандидатстване в магистърски програми в областта.

Работен пакет 8. Приключване на проекта
Дейност Планирани дейности Осъществени дейности
Дейност 8.1. Финализиране на проекта и оформяне на отчетна документация.

В рамките на работния пакет са съставени и предадени в срок отчетни документи от всички привлечени по линия на договори лица. Въз основа на предадените индивидуални отчети и приемо-предавателни протоколи са изготвени и констативни протоколи.

В рамките на работния пакет е отпечатана монография, обобщаваща резултатите постигнати в хода на реализация на дейностите по проекта.

В рамките на отчетния период е изградена статична информационна система, чието предназначение е да представя основните резултати по проекта. Системата е качена на брандирана с темата на проекта флаш-памет.

Проведена е финална работна среща, на която са представени обобщения за свършената работа в рамките на двугодишния период на проекта.

По линия на работния пакет и във връзка с приключването на работата по проекта, на 19 декември 2019 г. е проведена заключителна информационна среща. Основна цел на събитието е представяне на резултатите, постигнати при изпълнение на дейностите по проекта. Покана за събитието беше разпратена до членовете на академичния състав, докторанти и студенти на УниБИТ. В срещата участваха членовете на екипа, научните консултанти по проекта, участници по линия на договори за външни услуги и гости. Присъстващите бяха регистрирани чрез присъствени списъци.